ازدواج در قرآن و روایات

آمار مطالب

کل مطالب : 15
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 7
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 7
بازدید سال : 26
بازدید کلی : 3206

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نواهایی از قرآن و آدرس alhanghoran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 7
بازدید کل : 3206
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

سوره قرآن ذکر روزهای هفته

اوقات شرعی دريافت کد قرآن آنلاين GET COD

.

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : میررسول
تاریخ : دو شنبه 13 ارديبهشت 1395
نظرات

بى‏شك هيچ شالوده‏اى، مقدس‏تر از بناى رفيع ازدواج نيست‏رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «ما بنى بناء فى الاسلام احب الى الله عز و جل من التزويج»؛ «هيچ بنايى در اسلام محبوب‏تر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است»: (وسائل الشيعه، ج 14، ص‏3). و هر ملتى در دين و آيين خود به نوعى از آن بهره‏مند است. دين اسلام بيش از همه بر آن تأكيد دارد و براى آن آثار و فوايد مهمى ياد كرده است. در قرآن مجيد سه آيه در اهميت اصل ازدواج آمده و همگان را به آن تشويق و دعوت كرده است: 1. «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ»؛ نور()، آيه 32. ؛ «مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح را، اگر فقير و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز مى‏سازد؛ خداوند گشايش دهنده و آگاه است». 2.«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»؛روم (30)، آيه 21. ؛ «و از نشانه‏هاى او اين است كه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و در ميانتاتان مودت و رحمت قرار داد. در اين نشانه‏هايى است براى گروهى كه تفكر مى‏كنند». 3. «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا»؛نساء(4)، آيه 3. ؛ «و اگر مى‏ترسيد كه [به هنگام ازدواج با دختران يتيم ]عدالت را رعايت نكنيد [از ازدواج با آنان چشم پوشى كنيد و] با زنان پاك [ديگر] ازدواج كنيد دو يا سه يا چهار همسر و اگر مى‏ترسيد عدالت را [در باره همسران متعدد] رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد و يا از زنانى كه مالك آنهاييد، استفاده كنيد. اين كار از ظلم و ستم بهتر جلوگيرى مى‏كند». علاوه بر آيات، روايات بسيارى نيز در اين زمينه وجود دارد؛ چنان كه از پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله نقل شده است: «هر كس ازدواج كند، به درستى كه از نصف دينش پاسدارى كرده است».«من تزوج فقد احرز نصف دينه». (وسائل الشيعه، ج 14، ص 5). از اين رو فقيهان ازدواج را از مستحبّات مؤكد بر شمرده‏اند و آن را براى كسى كه به سبب نگرفتن همسر به گناه بيفتد، واجب دانسته‏اند.

آري از آيات و همين طور روايات متعددي اين معني استفاده مي شود و روايت مذكرو هم در متون روايي ذكر شده است. «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ»نور (24)، آيه 32.؛ «مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهيد و نيز غلامان و كنيزان شايسته را اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز مى‏سازد؛ خداوند گشايش دهنده و آگاه است». هيچ شالوده‏اى مقدس‏تر از بناى رفيع ازدواج نيست‏رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «ما بُنِىَ بِناءٌ فِى الْاِسْلامِ اَحَبُّ اِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ التَّزْويجِ»؛ «هيچ بنايى در اسلام محبوب‏تر از ازدواج نزد خداوند بنا نشده است»: وسائل الشيعه، ج 14، ص 3. و هر ملتى در دين و آيين خود، به نوعى از آن بهره‏مند است. دين اسلام بيش از همه، بر آن تأكيد فراوان دارد و آثار و فوايد مهمى براى آن ياد كرده است. فقيهان، ازدواج را از مستحبّات مؤكّد بر شمرده و آن را براى كسى كه به سبب نگرفتن همسر به گناه بيفتد، واجب دانسته‏اند. نبى اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمود: «هر كس ازدواج كند، به درستى كه از نصف دينش پاسدارى كرده است».«مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ اَحْرَزَ نِصْفَ دِينَه»: وسائل الشيعه، ج 14، ص 5. ازدواج داراى چند فايده است: 1. بقاى نسل، 3. آرامش و تعادل روحى و جسمى، 3. سلامت اخلاقى و اجتماعى جامعه، 4. ارضاى حس محبت كردن و مورد محبت قرار گرفتن و... . و در روايتي نسبت به تكثير اولاد از رسول خدا نقل شده كه مي فرمايد «تناكحوا تناسلوا فاني اباهي بكم الامم ولو بالسقط»؛ «ازدواج كنيد و فرزند دار شويد كه من در روز قيامت حتي به بچه هاي سقط شده شما مباهات مي كنم». (بحار، ج 44، ص 170)

 

اساس خلقت انسان بر زوجيت است ((خلقناكم ازواجا)), (نبائ, آيه 8) و يكي از ره آوردهاي بسيار ارزشمند آن بازداشتن فرد از آلودگي ها و مفاسد جنسي و در مجراي ارضاي صحيح قراردادن آن و بهداشت نسل است . اين رهنمود ماهيت واقع نگر و رئاليستي دين مبين اسلام در برخورد با نيازهاي طبيعي بشر و آثار زيانبار سركوب يا رهاسازي غريزه جنسي را به نمايش مي گذارد. ازدواج نتايج گوناگون روحي و رواني بر فرد دارد و به انسان كمال و هويتي نوين و مستقل مي بخشد و براي فعاليت هاي اجتماعي واقتصادي نيز پخته تر مي سازد. دوست عزيز, قرآن مجيد در باب ازدواج به طور صريح بيان فرموده : ((زنان لباس مردان هستند و مردان لباس زنانند)); يعني , زن و مرد بدون برتري , امين , صادق , رازدار, زيبا, جلوه دهنده , گرمابخش , آرامش بخش , رفع كننده ي عيب و نقص , كامل كننده و عزت بخش يكديگرند. البته همه اين اوصاف در صورتي است كه زن و مرد براساس قانون و مقررات با هم پيمان ازدوج ببندند مثل اين كه زن و مرد هم كفو باشند و از نظر روحي و ايده ها و اعتقاد با هم جور باشند و نيز از اصالت خانوادگي برخوردار باشند و نيز زن و مرد از سلامت جسمي و روحي برخوردار باشند. خلاصه اگر ازدواج براساس شرايط فوق صورت گيرد آيه شريفه مصداق پيدا مي كند و زن و مرد آرامش بخش يكديگر خواهند بود و آنان به صورت انسان هايي با ايمان , مصمم و پرتلاش درمي آورد. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 3/100116710)


تعداد بازدید از این مطلب: 162
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نام و نام خانوادگی بنده:میررسول حسینی اقدم دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد صوفیان. راه های ارتباطی با بنده: ahmadiarmin17@yahoo.com آیدی تلگرام:mirrasulhoseini@ شماره تماس:09144932969


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود